Cesty božie a cesty slovenské...

Autor: Daniel Hudec | 26.2.2014 o 11:31 | Karma článku: 15,22 | Prečítané:  667x

Hneď na začiatok, aby neprišlo k nedorozumeniu, chcem povedať, že názov článku je len metafora a s náboženskou problematikou samotný článok nemá nič spoločné. Snáď len jednu jedinú vec, a to že cesty božie sú nevyspytateľné podobne, ako tie cesty slovenské...

Koncom januára tohto roku požiadala únia autodopravcov Slovenska (UNAS) ministerstvo dopravy o pozastavenie výberu mýta z dôvodu jeho neúmerného zvýšenia, likvidačných pokút a zaradenia nových úsekov ciest 2.a 3. triedy pod mýtny systém . Pod hrozbou štrajku ! Len prebiehajúcou prezidentskou kampaňou „najpripravenejšieho pre Slovensko“ sa zrejme dá vysvetliť neočakávane promptná reakcia a predstieraná ústretovosť súdruha ministra dopravy v snahe vyhnúť sa neželaným štrajkovým efektom v dobe, keď sa Slovensku z ničoho nič doslova zázračne začalo dariť. Nezamestnanosť aj zamestnanosť klesajú súčasne (???) , vďaka cudzokrajnému jedovatému hadovi sa podarilo chytiť pár menších podvodníkov na DPH, inflácia ale s ňou bohužiaľ aj domáci dopyt zaznamenali stagnáciu až prepad.

Smerákom sa „inteligentne“ podarilo jednou ranou pozitívne zasiahnuť svojich živiteľov, medzi ktorých bezpochyby patria personálne štruktúry schované za víťazom mýtneho tendra storočia, firmy Sky Toll. A tou istou ranou, tento krát istoty, zasiahli zároveň svoje potenciálne voličstvo tým, že namiesto jednoduchého zákazu vjazdu kamiónov s výnimkou miestneho zásobovania, nezmyselne rozšírili mýto na niektoré cesty miestneho významu, medzi ktoré patria aj také skvosty, ako cesta 3. triedy Spišský Štvrtok – Hrabušice alebo Revúca - Revúčka, vhodné skôr pre konské dostavníky. Čo pochopiteľne existenčne zasiahlo najmä miestnych podnikateľov a v súvislostiach následne aj miestnych obyvateľov.

Ostatne o význame zavedenia mýtneho systému ako náhrady pôvodných diaľničných nálepiek pre výnos štátneho rozpočtu, t.j. peňazí nás všetkých, ktoré by prioritne mali slúžiť k rozvoju cestnej infraštruktúry na Slovensku, niečo napovedá aj nasledovná tabuľka :

1654121_437514476380510_676887642_n.bmp

Zjednodušene povedané, na to, aby štát zarobil do štátneho rozpočtu o 7 mil. € viac, „zodral“ sprostredkovane cez autodopravcov (patrí sem aj autobusová doprava) svojich občanov o vyše 100 mil. € navyše, a nikto ma nepresvedčí, že tieto poplatky sa nepremietli do cien služieb alebo napríklad aj do cien základných potravín na pulte.

Ale aby to nebolo také jednoduché, cez víkend nám predstavitelia rezortu doručili ešte lepšie správy. V snahe zažehnať hroziace štrajkové nebezpečenstvo sú ochotní kompenzovať autodopravcom vzniknuté nadnáklady. Ak by ste očakávali, že ministerstvo konečne spraví systémové nápravy v mýtnom bordeli, ktorý medzičasom vyrástol na Slovensku, ste na omyle. Alebo že snáď postaví do haptáku niekoho z oligarchov a sponzorov Smeru ( je to po celý čas maslo výsostne na ich hlavách ) a ich politických prisluhovačov, ktorí celý čas na tomto štátnom zderstve ryžujú bez akéhokoľvek podnikateľského rizika, to by ste sa momentálne museli presťahovať asi na Ukrajinu...

Štát aj po znížení ceny nafty o 10 centov na úkor spotrebnej dane, ktorú pod tlakom autodopravcov urobila v predvolebnom roku 2010 Ficova vláda (aké príznačné v porovnaní s dneškom), stále poberá 44,9 % z celkovej priemernej trhovej ceny nafty , časť vo forme spotrebnej dane plus celé DPH. Ak teda vypočítame zisk štátu z litra nafty, tak napr. pri cene 1,392 € za liter putuje do štátnej kasy 0,625 € za každý predaný liter nafty, u podnikateľov - platcov DPH samozrejme o niečo menej. A to je aj príjmom štátneho rozpočtu.

Ak by kompenzácia smerovala k redukcií spotrebnej dane, zjednodušene sa dá skonštatovať, že štát zníži príjem štátneho rozpočtu na úkor zvýšenia zisku súkromného konzorcia.

Ak by štát zákonom vstúpil do kompetencie VÚC a obmedzil jej právomoc ovplyvňovať výšku vyberanej dane z motorových vozidiel v rámci dnes stanovených kritérií, zjednodušene sa dá skonštatovať, že štát zníži príjem rozpočtu VÚC na úkor zvýšenia zisku súkromného konzorcia.

Tak či onak, autodopravcom to môže byť v konečnom dôsledku jedno, oni musia sledovať a sledujú vlastné existenčné ciele a nikto ich nemôže obviňovať, že na to nemajú legitímne právo.

Štát a jeho smerácki predstavitelia sa postavia pred občanov a budú sa búšiť do hrude, ako šikovne našli „finančne neutrálne“ riešenie a zabezpečili sociálny zmier v krajine. Občania nič nepochopia a s dôverou budú očakávať zlepšenie hospodárenia štátu či VÚC nevidiac dieru do verejných zdrojov, ktorú im rovno pred nosom vyvŕtali do pokladničiek oligarchovia a ich smerácki politickí prisluhovači usmievajúci sa z predvolebných billboardov po celej republike. Vždy pripravení pre Slovensko...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?